Voorzieningen

Hieronder vindt u een aantal voorzieningen die wij u ter beschikking stellen.

Belletje

Een verpleegkundige komt regelmatig op uw kamer. Heeft u toch dringende hulp nodig, dan kunt u iemand roepen met het beloproepsysteem. Druk daarvoor op de rode knop, dan gaat er in de gang boven uw kamerdeur een lichtje branden:

  • Rood: u hebt gebeld en wacht op hulp
  • Groen: een zorgverlener is bij u in de kamer
  • Oranje: u hebt gebeld vanuit het sanitair en wacht op hulp

Ventilatiesysteem en zonwering

Op elke kamer is een ventilatiesysteem aanwezig. Dit systeem zorgt continu voor verse lucht in uw kamer. In de winter wordt deze ingeblazen lucht verwarmd en in de zomer wordt ze gekoeld. De ramen kunt u gekanteld openen, maar om bij warm weer de warmte buiten te houden, houdt u best de ramen gesloten.

De zonwering wordt centraal aangestuurd door zonnesensoren. Die zorgen ervoor dat de zonwering automatisch naar beneden gaat. Om te vermijden dat de zonwering stuk waait, wordt ze bij te sterke wind terug opgerold. Dit kan betekenen dat bij zonnig-winderig weer, de zonwering een paar keer na elkaar op en neer gaat.

Radio & televisie

De radio heeft meerdere kanalen en is bedienbaar via het toestel waarin ook het belletje verwerkt is.

U beschikt ook over een televisie. Als u de televisie aanzet, komt u automatisch op het patiënteninformatie-kanaal terecht (zender 33). Hier vindt u informatie die nuttig kan zijn tijdens uw verblijf. Op zender 32 kunt u de vieringen in de kapel van het ziekenhuis volgen.
(uitzondering: op de psychiatrische afdeling is er enkel een televisie in de dagzalen (niet op de kamers).)

Internet

Aan het onthaal kunt u of uw familie gratis toegang tot internet aanvragen. U krijgt dan een inlogcode en een paswoord. U kunt draadloos werken, of een netwerkkabel vragen aan het onthaal. Het ziekenhuis verhuurt echter geen computers of laptops.

Telefoon

In elke patiëntenkamer is er een telefoontoestel. Hiermee kunt u zelf bellen en opgebeld worden. Bij opname krijgt u het telefoonnummer waarop u rechtstreeks bereikbaar bent en een codenummer dat u moet intoetsen voor u zelf kunt bellen. Het ziekenhuis rekent geen huur aan voor het telefoontoestel.

U betaalt wel de kost van uw gespreken. Het aangerekende bedrag vindt u later terug op uw ziekenhuisfactuur. De gesprekskosten in het ziekenhuis zijn duurder dan de gesprekskosten thuis.

(uitzondering: op de psychiatrische afdeling is er enkel een centraal toestel in de gang (niet op de kamers).)

U mag uw gsm gebruiken in het ziekenhuis, zolang u anderen niet stoort. Hou hier vooral rekening mee op een tweepersoons- of gemeenschappelijke kamer.

In zones waar veel medische apparatuur gebruikt wordt, is gsm-gebruik VERBODEN. Dit wordt aangegeven door een verbodsteken en dit betekent dat u uw gsm volledig moet uitzetten. Medische apparaten die een risico vormen, worden ook voorzien van het verbodsteken. Dat wil zeggen dat u minstens 1,5 meter afstand moet houden met een gsm.

Tegenover de lift in blok C op niveau 0 hangt een publieke telefoon. U kunt enkel betalen met munten.

Post

Brieven worden dagelijks op de kamer bezorgd. Als u zelf brieven wilt versturen, kunt u ze door de verpleegkundige aan het onthaal laten afgeven. Vergeet niet om een postzegel te kleven!

Vraag uw contactpersonen om uw adres in het ziekenhuis als volgt te noteren:

Mariaziekenhuis vzw
Uw (meisjes-)naam en voornaam
Uw blok- en kamernummer
Maesensveld 1
B-3900 Overpelt

Waterbar & drankautomaat

Op elke afdeling is er een waterbar waar u gratis gekoeld of gewoon water kunt nemen. Een drankautomaat staat in het personeelsrestaurant in blok C op niveau -1.

Koelkast

Op uw kamer beschikt u over een koelkast. U bent zelf verantwoordelijk voor de inhoud hiervan, dus vergeet niet de vervaldatums van voedsel te controleren.

Safe

Hoewel we u afraden om waardevolle voorwerpen mee te brengen, kunt u deze opbergen in een safe op uw kamer. De safe werkt met een code die u zelf kunt instellen. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk bij verlies van uw persoonlijke spullen.

Iets stuk?

Als u vaststelt dat er op uw kamer iets kapot of beschadigd is, meld dit dan aan een zorgverlener. Hij of zij geeft dit door aan de technische dienst en zij herstellen het zo snel mogelijk.

Mobiele ziekenhuisbibliotheek

U kunt ook boeken, tijdschriften of strips lenen uit de mobiele ziekenhuisbibliotheek. Vrijwilligers van het Rode Kruis bezoeken u geregeld op uw kamer om u leesvoer aan te bieden. Deze uitleendienst is gratis. Bij ontslag geeft u de ontleende boeken aan een verpleegkundige op uw afdeling.

Kapper & voetverzorging

Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis kunt u uw persoonlijke kapper of voetverzorgster laten komen.

Dagzaal

Elke verblijfsafdeling heeft een dagzaal waar u kunt tv-kijken, lezen of even samen zijn met uw bezoekers. Een verpleegkundige wijst u graag de weg.

Bankautomaat

Aan de bankautomaat in de inkomhal kunt u geld opvragen of u protonsaldo aanvullen.

Cafetaria & winkeltje

In de cafetaria in de inkomhal kunt u terecht voor een kleine hap, een stuk taart of een drankje. Er is ook een winkeltje waar dag- en weekbladen, geschenken, wenskaarten en snoepgoed verkocht worden.
U kunt alle weekdagen in onze cafetaria en het winkeltje terecht van 8.30 tot 20 u. In het weekend en op feestdagen is dat van 14 tot 20 u.